Divisionschef för utbildning

Det händer allt oftare att jag studsar av förvåning när jag råkar se en platsannons.
Uppsala kommun söker i veckan en divisionschef för Utbildning och Lärande. Man vill ha en person med "föredömligt ledarskap och ett affärsmässigt förhållningssätt i en stor tjänsteproducerande verksamhet inom utbildnngsområdet".
Jag antar att det som döljer sig bakom dessa politiskt korrekta formuleringar mest handlar om det som förr kallades skolor: verksamhet i förskolor, låg-, mellan-, högstadieskolor och gymnasier. Undervisning för barn och ungdomar torde utgöra merparten av denna tjänsteprouktion, som nu ska handla om affärsmässigt lärande inom divisionens ram.
Man kan tycka att ord är ord och att det inte är så noga, men för mig är unga människors utveckling och lärande helt enkelt inte kompatibla med vare sig affärsmässighet eller militär organisationskultur. Ord är viktiga och de skapar bilder och associaltioner.
Jag får bilden av rektorn som bataljonschef och läraren som en kompani- eller plutonchef. Alla pekar de med hela handen på ett föredömligt affärsmässigt sätt. Det gäller att slussa de meniga eleverna genom skolsystemet på ett effektivt sätt och få dem att marscher i takt, kantänka.
Affärsmässigheten kan väl också innebära att man låter uppsalabornas skattepengar göra nytta för några driftiga entreprenörer i något skatteparadis i stället för att satsas i riskfyllda pedagogiska utvecklingsprojekt eller förbättra lärarnas och elevernas arbetsvillkor.
Skolministern, tillika majoren Jan Björklund, har talat och Uppsala rättar in sig i ledet?
Framåt marsch!
Ulla

Kommentarer
Postat av: Annagreta Dyring

Andra ord avslöjar om man i första hand söker en kvinna eller en man - det tycker jag mig se.

Initiativrik, med ett strategiskt tänk, - då verkar man söka en man.

Samarbetsförmåga och effektivitet, då är det sannolikt en tjej eller en ung "hungrig" man, men skriver man "ordningssinne" då är det ingen tvekan längre. Då är det en följsam sekreterar man vill ha.

När det börjar stå "representativ" , då får man ta fram nagellacket.

Annagreta



Språket avslöjar på många sätt.

2012-01-16 @ 18:54:59
URL: http://bookzoom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0