Bokens dag och bokens löv


Uppsalas och UNT:s bokensdagfirande var i år riktigt spännande. Mina favoriter Maja Hagerman och Torbjörn Flygt levde upp till mina höga förväntningar. Maja H lever mitt i sitt ämne, hennes engagemang är hundraprocentigt, också på scenen. Det är något speciellt att se en människa så helt gilla sitt gebit. Det uppländska landskapets små förhöjningar fick liv genom hennes korta berättelser om var de tidiga upplänningrna valde att ta rast, och var de sedan satte ner sina bopålar. Hennes bok "Försvunnen värld" är värd allt beröm.

När sedan Torbjörn Flygt på scenen gav oss en inblick i det studentikosa korridorlivet i Lund för 20 år sedan valde han att framföra den i stället för att läsa den i sin bok "Outsider". Jonas Karlssons blygsamhet satt som en smäck. Snyggt bjöd han sin del av kakan genom att läsa en bit ur sin bok "Spelreglerna".

Humor är inte fel en kväll som denna. Det är gott med lite distans, den känns lika viktig som djupet.

Min bok härhemma är nu naken. Dess blad satt länge fast, som en sky av milt tegelbruna blad. Löven har nu lagt sig i en tät matta, det prasslar när man går i den.

Annagreta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0