Komedi eller tragedi?

På Stadsteatern ser jag "Enron – en framgångssaga". Enron var företaget som blev en  symbol för finansbubblan som sprack. Pjäsen presenteras som en komedi. Men jag ser bara tragedin i det hela. Pengar som målet i livet och giriga människor som bluffar och manipulerar sig till framgång. Godtrogna människor som sätter sin lit till dem och luras att satsa allt de har. Alla jublar tills bubblan spricker och luften pyser ut. Allt är förlorat. Personliga tragedier är ett faktum.

 

Ekonomi handlar om förtroende sägs det. Det är väl ungefär det enda jag förstår av de ekonomiska mekanismer som ligger bakom framgångsbubblan. Tydligen är jag inte ensam. Hur var det möjligt med ett sådant extremt finansbedrägeri? Kommer det att hända igen?

 

För det finns inga garantier. När det gäller framgång är alla medel tillåtna. Framför allt att bluffa och manipulera så länge det inte upptäcks. – Är det ett brott att vara smart, som den stora skurken i pjäsen frågar sig.

 

Barbro


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0