Förslösa inte dagen

Ett helt nytt år börjar. Men det förra året gick så fort att jag inser att man måste utnyttja tiden. Går ut tidigt på morgonen för att inte förslösa dagen. Det blir inte helt lätt. Snöröjarna har inte kommit igång än efter nattens häftiga snöfall. Pulsar fram i orört snöhav. Möter bara någon enstaka morgonvandrare.

 

Vad kommer att hända det här året? När jag som liten var uppe i Ådalen sa mormor att man skulle kunna se kommande händelser om man utifrån nyårsnatten tittade in mot fönstren. Men hur mycket jag än tryckte ansiktet mot fönstret kunde jag inte uppfatta något särskilt innan kylan tvingade mig in igen.

 

Sedan försökte vi tolka de figurer som bildades när vi hällde smält bly i kallt vatten. Det blev fantasifulla och märkliga bilder som målades upp. Vi kontrollerade aldrig i efterhand hur sanna utsägelserna var.

 

Bortsett från alla förutsägelser hoppas jag att det ska bli ett gott år för alla.

 

Barbro


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0