Brott och brott

Tidningarna är fulla av nyheter om brott, det ena mer fasansfullt än det andra. Rubriksättarna anstränger sig att fånga intresse med groteska detaljer. Texterna följer mönster som verkar fastlagda på förhand. Spelet mellan förövare och offer är iscensatt och de olika aktörerna lägger ut sina brickor på det mediala spelbordet. Matchen har börjat. Vi förfasar oss och allt blir mer och mer obegripligt.
Vad ligger bakom de tragedier som vi läser om? Det får vi nästan aldrig veta. Det mallade sättet att rapportera lämnar oss i okunniget. Och det man inte förstår, det har man anledning att frukta. Vår rädsla växer.
Det här blir uppenbart för mig när jag läser boken "Brott" av den tyske advokaten Ferdinand von Schirach. Det är en bok som jag inte sökt upp själv, deckargenren finns rätt långt ner på min prioriteringslista. Det är min dotter, som arbetar som advokat, som satt den i händerna på mig. Hon har nog tröttnat på de schablonföreställningar och den okunnighet som hon möter hos mig och många andra.
von Schirach är en utmärkt guide för den som vill nå ökad förståelse och kika bakom kulisserna. Han utgår från fall han mött i sin yrkesverksamhet som försvarsadvokat i Berlin. Han berättar enkelt och rättframt om människor som är förövare eller offer – eller bådadera på samma gång. Man får en inblick i hur rättssystemet fungerar och de svart-vita, skrämmande mediebilderna förbyts i en komplicerad väv av händelser och öden.
Paradoxalt nog minskar obegripligheten i samma takt som komplexiteten ökar. Trollen spricker.
Ulla

Kommentarer
Postat av: Annagreta Dyring

Splendid, syster!

Annagreta

2011-12-12 @ 12:09:09
URL: http://bookzoom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0