Konst i tiden som är nu

Vad är konst i dagens Sverige?

Jag går till Moderna Museet där man visar verk av femtiofyra konstnärer. Vad kommer jag ihåg när jag gått därifrån?

Mycket är forskning. En del konstnärer doktorerar. I en sal visas i montrar sidor tagna från Virginia Wolfs bok ”Ett eget rum”. Konstnären har gått igenom alla exemplar i Sveriges bibliotek. Hon har kopierat de sidor där läsaren gjort anteckningar och understrykningar. Det är många även om jag inte trodde det var tillåtet att klottra. Slutsatsen får man tydligen dra själv.

När jag närmar mig ett mörkt rum hör jag hur någon springer. Fel. Det är klappret av hovar. Konstnären har ridit från Stockholm till Skåne och tagit bilder ”Någonstans i Sverige”. Vardagliga scener glider förbi, som från ett tågfönster. De kommer nära.

Några motiv från industriarbete och fabriksmiljöer. I övrigt har några installationer stannat i minnet.

Barbro

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0