Illusion och teater

Alla tycker inte om teater. Många har slutat att gå.

                      - Nej. Det är så teatraliskt, inte verkligt. Jag föredrar bio.

                      - Det som händer på scenen berör mig inte. Bara konstigt.

 

Pirandellos pjäs ”Sex roller söker en författare” på Stadsteatern handlar just om vad som är verkligt och vad som är teater. Frågan är om vana skådespelare bättre kan gestalta tragiska livsöden än de som genomlevt dem. Är man mer trovärdig om man spelar en roll än om man är en roll? För till sist handlar det egentligen bara om hur trovärdig man är i det man förmedlar som människa. Vi stiger alla in i en roll på livets scen och spelar den så gott vi kan. Vi blir fångar i rollens form.

 

Men illusionen kan lätt brytas av en ton som klingar fel. Själv satt jag ett tag och hängde upp mig på att några på scenen skulle iväg på älgjakten. Var då? På Sicilien?  Jag vet att dramat är förflyttat till sextiotalets Norrland, så jakten är relevant. Men ändå.

 

Barbro


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0