Hellre sant än bra

Vad är konst? Måste den vara bra?

”Inte nödvändigtvis”, säger Ernst Billgren i sin lilla bok med samma namn. ”Det är bättre att försöka göra något och sedan försöka tycka att det är bra…” Hellre sant än bra”, konstaterar han vidare.

 

Jag finner stöd i denna underfundiga självklarhet efter att jag också deltagit i en utställning – trots att jag tidigare bestämt förklarat att det kommer jag aldrig att göra. Men vi var tjugo som ställde ut tillsammans. Så det var nog inte många som märkte mina.

 

Det känns som en folkrörelse! Så många som tar till papper och färger för att uttrycka sig. Varje vecka nya utställningar.  En icke sinande ström av förhoppningsfulla amatörer och proffs som vill visa vad de åstadkommit. Vad är det för resten som skiljer proffsen från de andra? Några tycker att proffsen kan väcka starkare känslor. Att man hajar till och påverkas inför deras verk. Jag vet inte om det stämmer.

 

Annat som sägs om amatörer är att de oftare målar i akvarell, i mindre format och utgår från fotografier. Det blir då svårt att skapa spänning i bilden. Det är den som avgör.

 

Barbro


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0