Berlusconi i gungning

Hallå. Jag har läst Kristina Kappelins bok "Berlusconi. Italienaren", Brombergs, 2010. Ulla skriver att tomheten kommer i svängning. Det gör den också i Berlusconis Italien.

Det ekar tomt i hans TVkanaler, dvs om man vill ha nåt mer än lätt klädda damer i förgrunden och påklädda gubbar vid sidan om. Sedan jag läst boken om allt det ytliga och partiska som triumferar i hans medier - och dit hör Milanotidningen Il Giornale som tillhör familjen, dvs den ägs av hans bror Paolo - har jag sett att Roberto Saviano nu leder ett program i RAI3 som på ett alldeles nytt och effektivt sätt ironiserar över den aktuella härskartekniken och signor B.s framfart. Serien heter Vieni via con me och har slagit tittarrekord i landet. Så nu protesterar RAI med denna serie och samtidigt demonstrerar studenterna i Rom och på andra ställen över nya hårda politiska grepp på forskning och högre utbildning. Talmannen begär Bs avgång, och den 14 dec blir det förtroendeomröstning i parlamentet.

Marken gungar under B:s fötter. Kappelin har skrivit en läsvärd och medryckande bok.

Annagreta




Kommentarer
Postat av: Ulla Björklund

Nog är han en hjälte, Saviano. Och med ironi och humor kan man kanske få till och med de skramlande tomma Berlosconi-tunnorna att upplösas. I intet. Jag såg filmen om Berlosconi och blev förfärad.

Ulla

2010-12-01 @ 12:00:45
Postat av: Ulla Björklund

Nog är han en hjälte, Saviano. Och med ironi och humor kan man kanske få till och med de skramlande tomma Berlosconi-tunnorna att upplösas. I intet. Jag såg filmen om Berlosconi och blev förfärad.

Ulla

2010-12-01 @ 12:02:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0