Goa skratt och andra skratt

Salongen är fullsatt och förväntningarna på topp när ridån går upp för Stockholms Stadsteaters föreställning "Lärare för livet". Pia Johansson, denna underbara komedienne, behöver bara visa sig på scenen och mixtra lite med en kaffekokare, så har hon hela publiken med sig. Vi skrattar hjärtligt och gott åt roliga repliker och dråpligheter när kollegiet presenterar sig med sina ambitioner och tillkortakommanden. 
Men något händer. Det som kunnat bli en underhållande samhällssatir kör fast i karikatyr och situationskomik. Utan att vi riktigt märker hur det gått till, sitter vi så småningom och skrattar åt dessa människor, som för en ojämn kamp med sina liv och yrkesroller. Dom goa skratta-med-skratten blir ett slags skratta-åt-skratt och jag känner mig illa berörd.
Mobbning är en stor sak i skolan - och inte bara där. Här känner jag mig snudd på inlurad i en mobbningssituation och jag blir bestört över hur lätt och omärkligt gränsen mellan olika skratt kan överskridas. Och hur starkt grupptrycket är.

Ulla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0