Utslagna

Går längs med stranden en ljuvlig sommar morgon. Där nere i kurvan ser jag en hög med kläder. Nej. När jag kommer närmre ser jag att det är människor som ligger på marken. Vad har hänt? De ligger orörliga. Utslagna!  Pojkar med militärmönstrade kläder. Helt stilla på rygg. De är alla bara på underbenen. Skor och strumpor slängda bredvid. Några har lagt skärmmössorna över ansiktena. En pojke försöker i halvdvala knåda sina fötter. I övrigt är allt stilla. Jaha, inser jag. De har varit ute på nattövning. En sista marsch för fosterlandet, en truppförflyttning till fots. Sommargrönskan sluter sig bakom dem. Nu är de, de värnpliktiga, utslagna för alltid. En epok har gått till ända.

/Barbro  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0