Svarta hål är alltings ursprung

 

 

Svarta hål syns inte. Likväl finns de. Det kan man se på hur omgivningen reagerar. I alla fall har astronomer länge sagt att de kan se hur stjärnor dansar omkring något som måste vara materia. Att de påverkas av detta något för att det har så stor dragningskraft.

 

Jag är säker på att forskarna har rätt. Ändå är det så svårt att föreställa sig dessa svarta hål i rymden. Att något finns som är så stort och tungt och massivt att allt dras dit. Inget slipper därifrån. Inte ens ljus. Allt cirklar kring denna kärna. Det är alltings ursprung. Också vår egen galax har ett sådant supermassivt hål i centrum, läser jag på nyheterna. Men jag kan inte ta det till mig. Det går inte att förstå att vår innersta kärna skulle vara ett svart hål.

Barbro


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0